Co możemy powiedzieć o konfliktach?

Kiedy patrzy się na otaczającą rzeczywistość, można odnieść wrażenie, że Polaków nie da się pogodzić. Konflikty stały się naprawdę częste i nic nie wskazuje na jakąś zmianę.

Skoncentrowanie się na szczegółach

Niemniej jednak jest to temat, któremu warto się dokładnie przyjrzeć. Czasem jest tak, że niektórych spraw nie zauważa się od razu.

Zacznijmy od tego, że konflikt to zjawisko naturalne nawet w dobrze funkcjonujących organizacjach. Można pokusić się o stwierdzenie, zgodnie z którym najważniejsze to nie przesadzać. Wypada też dodać, że najczęstsza przyczyna konfliktu to sprzeczne lub niezgodne cele. Istotne jest także to, że nie potrzeba realnych kłopotów – wystarczy przekonanie o tym, że druga strona jest wrogo nastawiona.

Jak podzielić konflikty?

Warto również wiedzieć, że konflikty dzielą się na różne sposoby. W podstawowym podziale mamy konflikty rzeczowe i emocjonalne. Kiedy weźmie się pod uwagę zasięg, można wyróżnić konflikt między grupami pracowniczymi, jednostkami i spór intrapersonalny. Gdy spojrzy się na przyczyny, można mówić o konflikcie interesów, strukturalnym, wartości, relacji i danych.

Jak radzić sobie z konfliktami?

Kiedy dochodzi do sporu, nie pozostaje nic innego jak zastanowienie się nad rozwiązaniem sytuacji. Niektórzy mogą stwierdzić, że duże znaczenie ma przyczyna, ale takie myślenie nie jest właściwe. Można powiedzieć, że wszystko sprowadza się do etapu diagnozy i etapu rozwiązania. Etap diagnozy to klasyfikacja rodzaju konfliktu, ustalenie przyczyn i rozładowanie negatywnych emocji. Przy etapie rozwiązania mamy wybór stylu rozwiązania konfliktu, ustalenie faktycznych przyczyn i redukcję napięć emocjonalnych.