O pozycjonowaniu

Pozycjonowanie to temat, z którym można zetknąć się stosunkowo często. Prawidłowe pozycjonowanie to obowiązek dla tych, którym zależy na zaistnieniu w internecie. Media społecznościowe oczywiście są bardzo ważne, ale media społecznościowe to nie wszystko.

Pozycjonowanie – o co chodzi?

Mówiąc najprostszym językiem, pozycjonowaniem określa się działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej. Rzecz jasna chodzi o wyszukiwanie.

Zresztą wystarczy sobie przypomnieć korzystanie z dowolnej wyszukiwarki – po wpisaniu hasła/frazy pojawia się wiele sugestii i kolejność tych sugestii nie jest przypadkowa.

Która strategia będzie najlepsza?

Skoro wiadomo, o czym mowa – jaka strategia będzie najlepsza? Do wyboru jest strategia lidera, strategia zróżnicowanej oferty, strategia naśladowcza i strategia błękitnego oceanu.

Na początek strategia lidera, która jest najłatwiejsza do zrozumienia. Ta strategia to działania marketingowe i komunikaty reklamowe, które pokazują markę jako lidera na rynku.

Strategia zróżnicowanej oferty polega na tym, że klient ma więcej możliwości do wyboru. Dokładnie mówiąc, chodzi o intensywną promocję, modyfikacje cenowe i zwiększenie oferty na usługi dodatkowe.

W przypadku strategii naśladowczej duże znaczenie ma to, co jest. Jeżeli Twoje produkty mają dobrą pozycję na rynku, możesz pokazać, że nowości bazują na tych produktach (uwidocznienie podobnych cech).

Strategia błękitnego oceanu może brzmieć tajemniczo, ale sprawa jest klarowna – przy tej strategii celem jest znalezienie luki na rynku.

Jak mam pozycjonować?

Warto również nawiązać do sposobów pozycjonowania – na co chcesz się powołać?

Jeżeli są jakieś wątpliwości, wyróżniamy pozycjonowanie ze względu na:

  • konkurentów,
  • korzyści (funkcjonalne lub użytkowe),
  • atrybuty,
  • przeznaczenie i sposoby korzystania,
  • pochodzenie produktu,
  • kategorię produktu,
  • kategorię użytkownika,
  • jakość lub cenę,
  • lokalizację.

To może jeszcze wyjaśnienia, aby nie było żadnych nieporozumień. Załóżmy, że celem jest skupienie się na korzyściach funkcjonalnych i użytkowych. Wszystkie dobre produkty mają jakieś zalety. Co za tym idzie, musisz pokazać, że zdecydowanie się na Twój produkt jest najlepszym rozwiązaniem.

Inny przykład to pochodzenie produktu – czy zwracasz uwagę na pochodzenie produktu? Zapewne są osoby, które nie zdają sobie sprawy ze skupiania się na pochodzeniu. Warto zadać sobie pytanie, jaka jest moja reakcja, kiedy słyszę, że coś jest z kraju X czy Y?

To tylko wstęp

To, co znalazło się w tekście można uznać za wstęp. Pozycjonowanie to nie jest łatwe zadanie.

Jeżeli nie potrafisz samodzielnie zająć się pozycjonowaniem, zawsze możesz kogoś zatrudnić. Naturalnie temu komuś trzeba zapłacić, ale przy dobrych efektach warto. Jeśli interesują Cię konkrety, najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne zapoznanie się z propozycjami. Pamiętaj jednak, że skupianie się wyłącznie na cenie nie jest właściwym podejściem.